HAKKINDA

ÖNSÖZ
Yapılan bütün araştırmalar ve bunlar üzerinde yapılan değerlendirmeler; görsel, işitsel ve yazılı medya karşısında savunmasız bir alıcı durumunda bulunan çocukların, ilköğretimden başlayarak medya karşısında bilinçlendirilmelerinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Böylelikle öğrenci; medya karşısında pasif bir alıcı olmak yerine, medyayı okuyabilecek, medyanın dilini çözebilecek bilinç düzeyine ulaşarak iletişim olgusunda aktif bir birey olarak yer alabilecektir. Batı’da son 30 yıldır ilkokullar için medya okuryazarlığı dersinin zorunlu olup olmaması gerektiği tartışılmış ve tartışılmaktadır. Bu ülkelerin bazılarında tıpkı matematik, fen bilgisi ya da dil bilgisi gibi medya okuryazarlığı dersi de diğer dersler arasında yerini almıştır. Ancak Kanada’da olduğu gibi bazı ülkelerde ise medya okuryazarlığına ilişkin konular başka derslerin (sanat, edebiyat, vatandaşlık bilgisi vb.) içerisinde verilmektedir. Televizyon karşısında en hassas ve etkiye en açık grubu oluşturan çocukların ekranda izlediklerini, “gerçeklik” ve “kurgu” bakımında ayırt etme becerisini de kazanacakları medya okuryazarlığı dersinde, medyanın olayları ve olguları nasıl ve neden belli yönleriyle yansıttığı çocuklara anlatılmalı ve insanlar ilköğretim çağından başlayarak medyaya eleştirel bakabilen, bilinçli alıcılar olarak yetiştirilmelidir.


Bu çalışma, medya okuryazarlığı eğitimini verecek öğretmenlere gerekli donanımı sağlamak için hazırlanmıştır. İlköğretim Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu’nu temel alan çalışma iki açıdan önemlidir. Öncelikle öğretmenlerin bu konuda sağlıklı bir şekilde bilgilenmelerine yardım edecektir. Bu konu da bilgi düzeyi artan öğretmenler medyaya eleştirel bakabilen bir neslin yetişmesinin önemini fark edeceklerdir. Çalışma Öğretim Kılavuzuna göre daha ayrıntılı bilgiler içermektedir. Öğretmenlerin konuyu değişik boyutlarıyla ele alabilecek bilgi düzeyine ulaşmalarında yarar görülmüştür. Çalışma bu konudaki sorumluluğun yalnızca öğretmenlere ait olmadığını da göstermektedir. Radyo Televizyon Üst Kurulu bu konudaki ihtiyacın giderilmesi için ebeveynler için de bir kılavuz hazırlama gereği duymuştur. Öğrencilerin yaşamların önemli bir bölümünü medya mesajlarına maruz kaldıkları ortamlarda geçirmeleri onların medya karşısında aktif bir birey olmalarını sağlayacak herkese önemli sorumluluklar yüklemektedir.  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder