ÖNSÖZ
Yapılan bütün araştırmalar ve bunlar üzerinde
yapılan değerlendirmeler; görsel, işitsel ve yazılı medya karşısında savunmasız
bir alıcı durumunda bulunan çocukların, ilköğretimden başlayarak medya
karşısında bilinçlendirilmelerinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Böylelikle
öğrenci; medya karşısında pasif bir alıcı olmak yerine, medyayı okuyabilecek,
medyanın dilini çözebilecek bilinç düzeyine ulaşarak iletişim olgusunda aktif
bir birey olarak yer alabilecektir. Batı’da son 30 yıldır ilkokullar için medya
okuryazarlığı dersinin zorunlu olup olmaması gerektiği tartışılmış ve tartışılmaktadır.
Bu ülkelerin bazılarında tıpkı matematik, fen bilgisi ya da dil bilgisi gibi
medya okuryazarlığı dersi de diğer dersler arasında yerini almıştır. Ancak
Kanada’da olduğu gibi bazı ülkelerde ise medya okuryazarlığına ilişkin konular
başka derslerin (sanat, edebiyat, vatandaşlık bilgisi vb.) içerisinde
verilmektedir. Televizyon karşısında en hassas ve etkiye en açık grubu
oluşturan çocukların ekranda izlediklerini, “gerçeklik” ve “kurgu” bakımında
ayırt etme becerisini de kazanacakları medya okuryazarlığı dersinde, medyanın olayları
ve olguları nasıl ve neden belli yönleriyle yansıttığı çocuklara anlatılmalı ve
insanlar ilköğretim çağından başlayarak medyaya eleştirel bakabilen, bilinçli
alıcılar olarak yetiştirilmelidir.
Bu çalışma, medya okuryazarlığı eğitimini
verecek öğretmenlere gerekli donanımı sağlamak için hazırlanmıştır. İlköğretim
Medya Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu’nu temel alan çalışma
iki açıdan önemlidir. Öncelikle öğretmenlerin bu konuda sağlıklı bir şekilde
bilgilenmelerine yardım edecektir. Bu konu da bilgi düzeyi artan öğretmenler
medyaya eleştirel bakabilen bir neslin yetişmesinin önemini fark edeceklerdir.
Çalışma Öğretim Kılavuzuna göre daha ayrıntılı bilgiler içermektedir.
Öğretmenlerin konuyu değişik boyutlarıyla ele alabilecek bilgi düzeyine
ulaşmalarında yarar görülmüştür. Çalışma bu konudaki sorumluluğun yalnızca öğretmenlere
ait olmadığını da göstermektedir. Radyo Televizyon Üst Kurulu bu konudaki
ihtiyacın giderilmesi için ebeveynler için de bir kılavuz hazırlama gereği
duymuştur. Öğrencilerin yaşamların önemli bir bölümünü medya mesajlarına maruz
kaldıkları ortamlarda geçirmeleri onların medya karşısında aktif bir birey
olmalarını sağlayacak herkese önemli sorumluluklar yüklemektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder