Reklamlar
Televizyon
en nihayetinde ticari bir araçtır. Televizyonun ticari değerini belirleyen şey
ise reklamlardır. Reklamların varlığı, televizyonun varlığını garanti eder. Bu
yüzdendir ki, televizyon endüstrisinin dolaşıma soktuğu esas mal programlar
değil izleyicilerdir. Televizyon endüstrisi esas olarak izleyicileri
reklamcılara pazarlamaktadır11.
Üretimin
oluşturduğu mal ve hizmetlerin tüketicilere ulaşması, tüketicilerin uyarılmasını, kışkırtılmasını gerekli kılar.
Tüketim toplumlarında kurumsallaşmış yapısıyla bu işlevi reklam yerine getirir.
Modernizmde, resimsel görüntünün karmaşa ve karışıklığını en açık şekilde
sergileyen ve tam anlamıyla geçici olan biçim, aşırı reklam bolluğudur. Geçici
evrensellikleri içinde bu görüntüler
günlük yaşamın daha önemli etkinlikleri ile atbaşı giden, susmak bilmeyen ve
beyin yıkayıcı bir koro gibidirler. Reklamlar konularını cilalayıp parlatan yanıltıcı yüzeylerdir. Reklamların
üretimi, dağıtımı ve pazarlanması konusundaki etkinlikler, açıkça çağdaş
kültürel bir sanayi olmakla birlikte, kitlesel iletişim ve eğlence ile ilgili diğer
sanayilerle de bağımlıdır12.
Reklam
bir anlamda insanlara sahte ihtiyaçlar üreten bir mekanizmadır. Dinleme
ihtiyacı, eğlenme, reklamlara uygun olarak davranmak ve tüketmek, diğerlerinin
sevdiği şeyleri sevmek ve sevmediklerini sevmemek, bu sahte ihtiyaçlar
kategorisine girer. Bu sahte ihtiyaçlar
kategorisinin mağdurları çocuklardır. Çünkü çocukların reklamlardan çok ciddi
bir biçimde etkilendikleri araştırma sonuçlarıyla ispatlanmıştır. Örneğin
Almanya’da 7-12 yaş grubu üzerinde yapılan bir araştırma çocukların reklam
konusunda %79 oranında televizyondan etkilendiklerini ortaya koymuştur13.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder