Tutum-Davranış Değişikliği
Kaynak
tarafından kodlanarak gönderilen ve hedef kitle tarafından algılanarak
anlamlandırılan mesaj sonucunda alıcının bilgi düzeyi, tutum ve davranışlarında
ortaya çıkan değişme ve gelişmeler, iletişimin etkisi olarak
değerlendirilmektedir. Söz konusu etkileri üç ana grupta toplamak mümkündür:
(1) Alıcı kesimin bilgi düzeyindeki değişme, (2) Alıcının tutumunda görülen
değişme ve (3) Alıcının davranışlarında gözlemlenen değişme. Bilişsel boyut,
belli bir nesne hakkında sahip olunan düşünce, bilgi ve inançlardan oluşmaktadır.
Duygusal boyut, tutum nesnesine ilişkin duygu ve değerlendirmeleri
kapsamaktadır. Davranışsal boyut ise, bilişsel ve duygusal boyut yönünde
davranışta bulunmayı içermektedir.
Örneğin,
reklamcılık alanında gerçekleşen iletişim bu konuya iyi bir örnek
oluşturmaktadır. Çoğunlukla insanlar hakkında bilgi sahibi olmadıkları bir
ürünü satın almazlar. Bu nedenle reklamcılar önce ürün hakkında bilgi veren
reklamlar hazırlarlar. İletiler söz konusu ürüne karşı tüketicide olumlu bir
tavır oluşturma amacıyla düzenlenir. Bu tavır takınma sonucunda satın alma
davranışı beklenir23.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder