12 Haziran 2013 Çarşamba

Geri Bildirim (Feedback)

Geri Bildirim (Feedback)

İletişim sürecinde geri bildirim (feedback), kaynağın gönderdiği mesaja karşılık, hedef kitlenin verdiği cevap şeklinde tanımlanmaktadır. Bir başka deyişle geri bildirim, iletiyi alan hedef kitlenin, iletişim süreci ve koşullarına, bu süreci koşullarıyla destekleyici, devam ettirici biçimde ya da karşı değişimi arayan bir şekilde karşılık vermesidir24.

Mesajı alıp kodlayan ve ona bir anlam veren alıcı bu sefer kaynak, ilk gönderici de alıcı durumuna geçmektedir. Yani geri bildirim mekanizması ile rol değişimi söz konusu olmaktadır.

Konuya farklı bir açıdan yaklaşan Erdoğan’a göre ise, geri bildirim, mutlaka alıcının kaynağa tepki vermesi değildir. Örneğin, bir yıldız sporcunun küpesine bakıp küpe satın alan bir genç de geri bildirimde bulunmuştur. Yani geri bildirim sadece karşılık verme biçiminde değil, aynı zamanda karşılık vermeyerek, mesajı çöpe atarak veya görmezden gelerek de gerçekleştirilebilmektedir25.   

İkna edici iletişim, genellikle bir hedef kitlenin istenilen yönde ve biçimde davranmasına yönelik tasarlandığından, iletişimin başarısının, en üst düzeyde test edilmesine ihtiyaç bulunmaktadır. Bu yüzden kaynağın mümkün olduğu kadar kısa zamanda ve doğru biçimde geri bildirim (feedback) alması gerekmektedir. Çünkü sadece geri bildirim yoluyla kaynak, mesajın ne kadar iyi alınıp-alınmadığı konusunda bilgi sahibi olacaktır.

Ayrıca geri bildirim, kaynağın, hazırladığı mesajını hedef kitlenin ihtiyaçlarına ve tepkilerine uygun hale getirmesine de yardımcı olmaktadır. Yine bir başka işlev olarak geri bildirim; alıcının, tepki ve isteklerinin dikkate alındığı düşüncesiyle, mesajı daha kolay benimsemesi ve kabul etmesine katkı sağlamaktadır26.


Kaynağın kendisini ve mesajlarını değerlendirme olanağı sağlayan geri bildirim “olumlu” ve “olumsuz” olmaz üzere iki biçimde gerçekleşmektedir. Olumlu geri bildirim, kaynağa iletişim amacını gerçekleştirdiği, olumsuzu ise gerçekleştirmediğini bildirmektedir. Özellikle, olumsuz geri bildirim söz konusu olduğunda, kaynağın amaçladığı etkiyi elde edebilmek amacıyla bir değerlendirme yaparak, mesajlarını yeniden kodlayarak iletmesi gerekmektedir27.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder