Medya Latincede
ortam, araç anlamına gelen medium kelimesinin çoğulundan gelmiştir. Türk
Dil Kurumu sözlüğüne göre medya iletişim ortamı, iletişim araçları anlamına
gelmektedir. Yaygın kullanımıyla medyayı kitle iletişim araçları (gazete,
dergi, radyo, televizyon ve internet) olarak tanımlamak mümkündür.
20. yüzyılı pek
çok sosyal bilimci iletişim çağı olarak adlandırmaktadır. Bunda kitle iletişim
araçlarının pek çoğunun bu yüzyılda doğması ve olağanüstü yaygınlık kazanması
önemli bir etkendir. Özellikle 80’li yıllarla birlikte kitle iletişim araçları
en keskin sıçramalarını gerçekleştirmişlerdir. Bu yıllar aynı zamanda kitle
iletişim araçlarının da birbirleriyle yakınlaştığı, tekelleşerek aynı
sahiplerin yörüngesinde işlediği ve şimdiye kadar olmadığı kadar bütünleştiği
yıllar olmuştur. Tam da böyle bir ortamda, medya kavramı yavaş yavaş kitle
iletişim araçları kavramının yerini almış ve gündelik dilde sıklıkla kullanılır
olmuştur. Medya kelimesi ile tüm iletişim araçları ve ortamı kast edilmektedir.
Çünkü bu ortam ve araçlar birbirini bütünlemekte ve adeta ayrılmaz bir görünüm
sergilemektedir.
İletişim ve toplum arasındaki yaşanan ilişkinin
biçimi açısından 80’li yıllar önemli değişimleri beraberinde getirmiştir. 80’li
yıllarla birlikte ekonomi ve teknoloji alanda meydana gelen hızlı ve
dönüştürücü değişimler, medya düzeninde de önemli kırılmalara yol açmıştır. Bu
süreçte ulus devletler, hakimiyetlerini çok uluslu şirketlerle paylaşmak
zorunda kalmış, global ölçüde zenginleşen ve büyüyen bu şirketler, medya
alanına da önemli yatırımlar yaparak, kitle iletişimini kendi çıkarları doğrultusunda
kullanmaya başlamışlardır. Bu dönemde
medya kuruluşları birer birer holdingleşmiş, kartelleşmiş ve özünde, pek çok
iletişim mecrasının tek elde toplanması anlamına gelen çapraz tekelleşme
olgusu, daha da tartışılır olmuştur. Günümüzde medya kavramıyla ifade edilen
aslında 80’li yıllarla birlikte bütünleşen, tekelleşen ve benzer bir şekilde işleyen
iletişim ortamı ve araçlarıdır.
Medyanın
hayatımıza girmesiyle birlikte bireyler toplumsal yaşamı bu araçlar aracılığı
ile algılamaya başlamışlar ve doğal olarak bu “aracıların” gerçekliğine bağımlı
hale gelmişlerdir. Medya günümüzde
toplumsal yaşamı belirleyen en önemli merkezlerden biridir. Kaçıncı güç olduğu
çeşitli tartışmalara konu olsa da sosyal yaşamın en önemli aktörlerinden biri
olduğu ve modern dünyada pek çok insanın yaşamı medya aracılığıyla algıladığı
bilinir. İletişim olanaklarının çoğalması ile kişiler arası ilişkilerin yerini
medyalar aracılığı ile gerçekleşen iletişim almıştır. Bu da, toplumun medyalara
olan ihtiyacının artması ve onları hayatının merkezine alması sonucunu
beraberinde getirmiştir. İnsanlar medyalar aracılığı ile sosyalleşmekte,
haberdar olmakta, eğitilmekte ve eğlenmektedir artık. Neredeyse yaşamı medyalar
aracılığı ile yaşamak gibi bir kaçınılmazla karşı karşıyadır modern insan
bugün.. Özellikle televizyon seyretmek dünyanın pek çok yerinde en yaygın
serbest zaman etkinliğidir. Günde en azından 3-4 saatini ekran karşısında
geçirmeyen insan sayısı çok azdır, bu konuda yapılmış araştırmalar özellikle
Türkiye’nin bu konuda dünyada başı çektiğini göstermektedir. Televizyon tüm
dünyada toplumun bütün katmanlarını –sosyo-ekonomik düzeyi ne olursa olsun- bir
araya getiren ortak bir platformdur. Modern toplumlarda televizyon serbest
zaman etkinliklerini de neredeyse bütünüyle tekeline almış ve insanları adeta
kendi gerçekliğine bağımlı kılmıştır.
Aynı şekilde
internet de kısa sürede özellikle gençler ve çocuklar üzerinde önemli bir
etkiye sahip olmuştur. İnternet çok kısa sürede ve etkin bir şekilde bilgiye
ulaşma olanağı sağlamaktadır. Dünyanın en büyük kütüphanelerine gidip
araştırmalar yapmak ya da bazı kitapların internet versiyonlarına ulaşmak
oldukça kolaydır. İletişim olanaklarını geliştirmesiyle de insanların daha
etkin bir şekilde iletişim kurmasına da olanak sağlamaktadır. Mail ve chat
yoluyla anında iletişim sağlanmakta ve çeşitli dosya, müzik, görüntü
dokümanlarını iletebilmek mümkün olabilmektedir. Ayrıca alışveriş, bankacılık
işlemleri, rezervasyonlar yapılabilmekte, hatta kendini daha iyi ifade edebilme
amacıyla kendi web sayfanızla bu arenada kendinize yer bulabilmek mümkündür.
Uzaktan eğitim yoluyla internet üzerinden eğitim veren üniversitelerden bile
mezun olmak mümkündür. Aynı zamanda internet, insanların boş vakitlerini hoşça
geçirmelerine yarayan çeşitli eğlence vasıtalarına sahiptir. Dolayısıyla pek
çok açıdan insanları kendine bağımlı kılacak araçlara sahip olan bu sanal ortam
tam anlamıyla bir cazibe merkezidir. Bu cazibe merkezinin büyüsüne kapılmak da
pek çok genç ve özellikle de çocuk açısından kaçınılmaz bir gerçekliktir.
İletişim
araçlarının gelişmesi ve haberleşmedeki
imkanlar sayesinde artık dünyanın her yerine anında ulaşmak, orada yaşanan bir
gelişmeden naklen haberdar olmak mümkündür. Özellikle internetin hayatımızda
geniş bir yer kaplamasıyla yakınlar uzak, uzaklar da çok yakın hale gelmiştir.
Kanadalı İletişim Bilimci Marshall McLuhan’ın yıllar önceki öngörüsü, dünyanın
küresel bir dönüşmesi günümüzde medya sayesinde bizatihi tecrübe edilir hale
gelmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder