GAZETE VE DERGİ
Gazete
İnsan,
çevresinde ve dünyada olup bitenleri öğrenmek ve öğrendiklerini veya
düşündüklerini başkalarına duyurmak ihtiyacındadır. Bu ihtiyaç az veya çok her
insanın doğasında vardır. Bu ihtiyacın giderilmesi için girişilen çeşitli
girişimler sonunda bugün basın-yayın dediğimiz ve modern toplumlarda dördüncü
kuvvet olarak da nitelendirilen “basın müessesesi” doğmuştur. Dar anlamıyla
basın, sadece gazete ve dergileri kapsamaktayken, geniş anlamda basın belirli
zamanlarda basılıp, her çeşit haber ve fikirleri topluma ulaştıran tüm yayın
ürünleridir. Genellikle günlük basın ürünlerine gazete, haftalık, on beş günlük
ve aylık basın ürünlerine de dergi denilmektedir.
Türk Dil
Kurumu’nun yayınladığı Türkçe Sözlük gazeteyi, “politika, ekonomi, kültür ve
daha başka konularda haber ve bilgi vermek için yorumlu veya yorumsuz, her gün
veya belirli zaman aralıklarıyla çıkarılan yayın” şeklinde tanımlamaktadır.
Gazete kelime anlamı itibariyle aslında bir para ismidir. Eski Roma’da Senato
haberlerini halka bildirmek için çıkarılan “Fogli Volanti” adlı yazılı kâğıdın
satın alınabilmesi için piyasaya sunulan özel bir sikkeye “gazete” adını
vermişlerdir. Ülkemizde ise Cumhuriyet öncesi dönemde gazetenin adı, zabıtname,
tutanak anlamına gelen “ceride”dir1.
Gazetenin doğuşunda, hiç
kuşkusuz insanoğlunun haber alma gereksinimi ve isteğinin büyük etkisi ve
katkısı bulunmaktadır. Belki de insanoğlu kendine göre haber ararken; etrafına
“ne haber” diye sorması, insanın içinde yaşadığı ortam bakımından ilgi ve
merakının göstergesidir. En eski çağlardan beri, uğraşları sırasında kişiler
doğal olarak bazı olayları, olguları görmüşler, duymuşlar, hissetmişler ve
denemişlerdir. Fikir oluşturmuşlar, bazı sonuçlara varmışlar, kendi anlayış ve
inançları doğrultusunda hareket etmişlerdir. Biraz dedikodu, biraz fikir
tartışması, biraz da söylenti çıkarma şeklinde, o an var olan enformasyonu
paylaşma sürüp gitmiştir2. İşte bütün bu gelişme evreleriyle
toplumsal ilişki tarzları gazetenin ortaya çıkmasının alt yapısını
oluşturmuştur.
Gazete, 17.
yüzyılda ilk kez Avrupa’da yayımlanmaya başlayan bir kitle iletişim aracıdır.
İlk gazetenin yayımlanmasında, Avrupa’da çeşitli ülkeler arasındaki çoğu din
kaynaklı savaşlar hakkında bilgi edinme isteğinin önemli rol oynadığı bir
gerçektir. Yine gazetelerin doğuşunda Avrupa’da sermaye birikiminin
başlamasının ve ticaretin gelişiminin etkileri de olmuştur. İlk çıkan
gazeteler, Orta Avrupa’da ticaretin geliştiği, kentleşmenin en yoğun olarak
görüldüğü kentlerde, insanlara belirli ve düzenli aralıklarla yayın sunma
olanağı şeklinde ortaya çıkmıştır. İlk gazete bazı kaynaklara göre Bremen
yakınlarında Augusburg’da yayımlanan 1609 tarihli “Avis Relation Oder
Zeitung”dur3.
Türk toplumu ise
gazete ile ‘tarihte ilk Türk gazetesi’ olarak nitelendirilen “Takvim-i
Vekayi’nin yayınlandığı 1831 yılında tanışmıştır. Gazetenin Türkiye’ye geliş
koşulları ve süreci kuşkusuz gazetecilik mesleğinin o yıllardaki niteliğini de
belirlemiştir. Türk basınının ortaya çıkışı ve kullanımıyla Batı arasında
önemli ölçüde farklılıklar bulunmaktadır. Batıda yazılı basın, ticaretin
gelişmesi sonucu ortaya çıkan ekonomik ihtiyacı karşılamak amacıyla doğmuş ve
zaman içinde mücadeleler sonucunda gelişmiştir. Yani alttan gelen bir talep,
bir doğal istek neticesinde faaliyete başlamıştır. Oysa Osmanlı’da 19. yüzyılda
dağılma sürecine girmiş olan devletin kimliğini korumak amacıyla seçilen
“Batılılaşma yolu” doğrultusunda bizzat devlet eliyle başlatılmıştır4.
Bir kitle iletişim aracı olarak gazetenin
özelliklerine bakıldığında, gazete haber, bilgi, yorum ve reklâm içeren,
genellikle düşük maliyetli kâğıt kullanılarak basılan ve dağıtımı yapılan bir
yayımdır. Genel olarak yayınlandığı gibi, özel bir konu üzerinde de
yayınlanabilir ve genellikle günlük ya da haftalık olarak yayınlanır. Diğer
kitle iletişim araçlarının tersine gazete ve dergiler, kitleye sadece bir kere
ulaşma olanağı ile sınırlı değildir. Yayınlandığı anda izlenip, dinleyip ya da
anlamayı gerektirmez. Okuyucu bir metni ya da reklâmı anlamadığında sunumu
yeniden gözden geçirmesi ve metin üzerinde düşünmesi mümkündür. Bu araçlarda
ele alınan konu daha ayrıntılı işlenmektedir. Herhangi bir konuyu gerektiği
uzunlukta ve derecede almak için basılı araçlar en uygun olanıdır5. Teknolojik gelişmelerle ilintili olarak insanların
bilgilenmek için radyo ve televizyona ya da internete yönelmelerine rağmen,
gazete 21. yüzyılda halen etkisini yitirmemiş ve ayakta kalmaya devam etmiştir.
Gazete, siyaset, ekonomi,
kültür ve sanat başta olmak üzere birçok konuda haber ve bilgi vermek amacıyla
yorumlu veya yorumsuz her gün ya da belirli zaman dilimi içerisinde çıkarılan
yayın basılı organıdır. Dolayısıyla ülke gündemi ve sorunları hakkında halkın
dikkatinin çekilmesi ve okurların genel kültürünün arttırılması noktasında
gazeteler önemli bir görevi yerine getirmektedir.
En yaygın gazete
şekli, günlük olarak yayınlanan ve insanları bilgilendirmek için güncel
konuları içerenlerdir. Bunlar politik, kültürel, finansal olayları, hava
tahminlerini, magazin ve spor haberlerini içerirler. Gazeteler anlatımı
pekiştirmek için konuyla ilgili fotoğraflar ya da karikatüristler tarafından
hazırlanan çizimler kullanırlar. Gazeteler genellikle bir konuyu bir ya da
birkaç sayfada toplayarak onu diğerlerinden ayırır ve böylece gazete içerisinde
belli gruplar oluşturulur. İç haberler, dış haberler, magazin haberleri,
ekonomi haberleri, spor haberleri gibi konular bu gruplara örnek
gösterilebilirler. Yazılı basın okuyucuya metnin görünümünü kontrol edebilme,
kendi yetenek ve ilgilerine göre hızla ilerleme imkânı sunmaktadır.
Toplumsal bilincin
oluşmasında ve geliştirilmesinde önemli bir misyona sahip olan gazeteler,
genelde habere iki değişik yoldan yaklaşmaktadır. Haberciliğe daha ciddi
yaklaşan gazeteler; okuyucularına dünyada olup bitenlere ilişkin, olabildiğince
fazla ve doğru bilgi vermek amacındadır. Magazin haberciliği diyebileceğimiz
ikinci tür gazetecilik anlayışında ise haberin eğlendirici yönü ön plana
çıkarılır ve öyküleştirilerek sunulur. Magazin haberciliği yapan gazeteler bol
fotoğraf kullanmak suretiyle ilk bakışta dikkat çekmekte, heyecan uyandırmayı
amaçlayan başlıklar atmaktadırlar5.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder