Radyo Program Türleri
Radyo programları içerikleri bakımından beş ana türde incelenmektedir.
Bunlar haber programları, kültür programları, eğlence programları, tecimsel
programlar ve eğitim programları olarak sıralanabilir.
Haberler ve Haber
Programları
Radyo haberleri, kısa anlaşılır ve akıcı olma özelliğine sahiptir. Radyo
haberlerinin en önemli özelliği ve üstünlüğü televizyonun aksine, haberin
radyoya ulaştığı anda verilebilmesidir. Radyo haberlerinde televizyonda olduğu
gibi arşiv ya da olaya ait görüntüler için çalışılması, haberin kurgulanması,
stüdyo ve spikerin hazırlanması gibi ayrıntılı süreçlere ihtiyaç yoktur.
Radyo, müzik ve
dramanın yanı sıra, bir haber aracı olarak da kendini kabul ettirmiştir.
Giderek halk, radyonun en güvenilir kitle iletişim aracı olduğunu düşünmeye
başlamıştır. Radyoya olan bu güven duygusu yapılan bazı araştırmalarda da
görülmektedir. Örneğin İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin 5 bin
kişilik bir örneklemle yaptığı bir araştırmada “dürüstlük ve güvenilirlik
açısından kitle iletişim araçları sıralaması”na göre yüzde 47.2 ile radyo
birinci sırada, yüzde 25.5 ile gazete ikinci sırada, nihayet yüzde 17.3 ile
televizyon üçüncü sırada gelmektedir.
Genellikle müzik
ağırlıklı FM istasyonları hafif haberlerle günü geçirmektedirler. Amerika’daki
bu durum Türkiye içinde geçerli olup özellikle özel radyolarda haberler giderek
kısalmış ve başlıklar halinde verilmeye başlanmıştır. İçerik büyük çoğunlukla
müzik yayınlarından oluşmaktadır ve tüm dünyada eğilim bu yönde olmaktadır.
Müzik ve Eğlence Programları
Eğlence, kültür ve sanat kaygısı taşımayan, kitlelerin ortak zevk ve
kültür düzeylerini en küçük ortak paydada birleştiren hafif programlardır. Bu
programlar bazıları tarafından insanları uyuşturmakla, halkın zevk ve kültürel
değerlerini aşağılara çekmekle suçlanırken, bazıları tarafından da giderek
karmaşıklaşan ve stres yaratan yaşam savaşı içindeki insanları sakinleştiren,
dinlendiren hafif programlar olarak değerlendirilmektedir. Bu programların
niteliği, programcının niteliğinden çok halkın zevk ve beğeni düzeyi ile eş
orantılıdır. Eğlence programlarının hazırlanışında ve sunuluşunda radyo
yöneticileri ve program yapımcılarının görevi, dinleyicinin beğeni düzeyini
yükseltmek ve eğlendirirken eğitmektir.
Eğlence programları; arkası yarınlar diziler, yarışma programları, oradan
buradan hafif konuları işleyen ve asıl amacı mizah ve gülmece olan
magazin-kuşak programlar şeklinde sunulur. Eğlence programlarında ana öğe
müziktir. Dijital otomasyon, kolaylığı ve ucuzluğu nedeniyle radyo
yayıncılığındaki eğlence içeriğini çoğunlukla müziğe kaydırmıştır.
Kültür Programları
Eğitim programları gibi doğrudan eğitim amacı taşımayan, sanat, edebiyat
vb. bilimsel konularda halkı sıkmadan bilgilendiren programlardır. Din ve ahlak
ile ilgili programlar da kültürel programlardır. Açıklamalı ve bilgilendirici
klasik, modern ve diğer türlerdeki müzik yayınları da kültürel amaçlıdır.
Kültürel programlarda sohbet, tartışma, belgesel, röportaj, tiyatro gibi sunum
türleri kullanılır.
Eğitim Programları
Kitlelere öğretim amacıyla
planlı, yöntemli, uzman kişiler tarafından hazırlanan ve sunulan programlardır.
Ancak günümüzde görselliğin daha etkin olduğunun anlaşılmasıyla radyonun eğitim
işlevini televizyon üstlenmiştir.
Reklâmlar ve Program Tanıtımları
Bir ürün ya da hizmeti tanıtmak
satışını artırmak için hazırlanan reklam programlarıdır. Radyoda reklam
programları televizyondan farklı olarak genellikle kısa anonslar şeklinde
verilebileceği gibi programlı olarak da sunulabilir. Radyo reklamlarında diğer
eğlence programlarında olduğu gibi müzik ana öğedir. Programı hazırlatan
sponsorun reklamı programın başında, arasında ve sonunda yapılabilir. Bazen bir
sohbet sırasında konuğun son kasetinden bahsetmesi veya firmasındaki son
yeniliklerden bahsetmesi de reklamın içine girmektedir.
Radyoda kullanılan 4 reklam
türü söz konusudur:
·
Reklam ve
kamu ilanı: Spiker tarafından okunan reklam duyurusudur.reklam metni
doğrudan okunur, müzik ya da efekt kullanımına pek rastlanmaz.
·
Müzikli ve
dramatik yapılı reklamlar: Reklam ajansları tarafından hazırlanan belirli
bir süreyi kapsayan, içinde müzik ve dramatik bir yapının bulunduğu
reklamlardır.
·
Programlı
reklamlar: Genellikle program içinde eğitici, eğlendirici program bölümüyle
birlikte reklamların bulunduğu ve reklam ajanslarının hazırladıkları
programlardır.
·
Özel
tanıtıcı reklam programları: Bir ürün ya da hizmetin tanıtılması veya
kültür, eğitim, turizm vb. hizmetler için hazırlanmış programlardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder