Mesaj
Mesaj,
hedef kitle için bir uyarıcı olarak fonksiyon icra eden sinyal ya da sinyaller
bileşimi ve iletişim sürecinde aktarılan şeylerin bütünüdür8. Bir
başka anlamda mesaj, kaynaktan alıcıya gönderilen bir uyarı, bir düşünce,
duygu, kanı ya da bilgilerinin kaynak tarafından kodlanmış halidir9.
Mesaj
öğesinde üç nokta önem taşımaktadır. Bunlar; (a) mesaj dili ve kodu, (b) mesaj
içeriği, (c) mesaj geliştirimi olarak ifade edilmektedir10.
Mesajın dili, herhangi bir ulusal dil
olabileceği gibi, müzik, sanat ve hareketler (örneğin, jestler ve mimikler)
gibi konuşulan dil dışında da bazı kodlar olabilmektedir. Mesajın dili
konusunda önem verilmesi gereken en önemli nokta; etkin ve sağlık bir iletişim
adına, mesaj dilinin hem kaynak hem de hedef açısından net ve anlaşılır bir
yapı taşımasıdır.
Kuşkusuz
burada, kullanılan dil dağarcığının, söz varlığının, hedef alıcı kitlenin temel
söz varlığı ile ne kadar örtüştüğü önem kazanmaktadır. Yine diğer bir önemli
husus, verilen mesajın kolayca anlaşılması yanında, tutum ve davranışı etkilemesi
ve ileride kullanılmak üzere saklanması, depo edilmesidir. Burada bilinen sözcüklerden,
atasözlerinden, deyimlerden yararlanılması, amaca uygun sloganlar oluşturarak
hedef kitlenin yabancı olmadığı yaklaşımlardan hareket edilmesi gibi özellikler
söz konusudur11.
Mesaj içeriği’ni, kaynağın amacını ifade
etmesinde seçilen mesaj malzemesi olarak tanımlamak mümkündür. İçerik, koda
benzer şekilde öğelere ve yapıya sahiptir. Örneğin eğer üç bilgi parçası
sunulacaksa, mutlaka onların belli bir düzen ve sıraya kavuşturulması da
gerekmektedir.
Mesaj geliştirimi ise; iletişim
kaynağının kodları ve içeriği seçerken ve düzenlerken verdiği kararlardır. Bu
bağlamda, “mesaj geliştirimini neler belirler?” sorusuna verilecek yanıtta ilk
olarak karşımıza kaynağın özellikleri çıkmaktadır. Kaynağın iletişim becerisi,
tutumu, bilgisi, kültürü, toplumsal sistemdeki konumu ve seçici algısı hep
belli seçimlerin belli biçimlerde yapılmasını beraberinde getirmektedir. Mesaj
geliştiriminin diğer önemli belirleyicisi de hedef kitle ve onun özellikleridir.
Mesaj
tasarımlanırken temel amacı, hedef kitle üzerinde etki sağlamak oluşturmaktadır.
Etki, yoğun duygulanım sonucu oluşan ve kişiyi ya da kitleyi harekete geçiren,
motive eden güçtür. Dolayısıyla mesaj, etkisi oranında, hedef kitle üzerindeki
amacını gerçekleştirir12.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder