Kod Açma (Decoding)
Mesajın
kodlanması sonucu oluşan mesajların içerdiği bilgilerin, fikirlerin ve
duyguların, tutum ve değerlerin, başka bir ifade ile alınan mesajların taşıdığı
anlamların, hedef kitle tarafından algılanarak zihinde anlaşılır bir hale
getirilmesi sürecine kod açma denilmektedir. Yani kod açma, hedef kitlelerin
kendi bilgi birikimleri ve tecrübeleri sayesinde, kaynaktan gelen mesajları
çözümlemeleri işlemidir19.
İletişimin
başarısını ölçen önemli bir sorun, mesajın hedef kitle tarafından kod açımının
yapılmasıdır. Bu durumun en önemli ölçütü ise, hedef ile kaynağın deneyim ve
yaşantılarının çakışması ya da en azından kesişmesidir20. Çünkü özü
itibariyle iletişim, karşılıklı anlamların üretilmesi ve paylaşılmasını içeren
bir süreçtir21.
Ancak,
kodlama ve kod açımı farklı kültürel, toplumsal kodlara göre gerçekleştiğinde,
mesajın amaçlanan anlamıyla, mesajdan hedef kişi veya kitlenin çıkardığı anlam
farklı olacaktır.
Görüldüğü
gibi, iletişimin başarılı gerçekleşmesinde kod açımı ve algılama önemli rol
oynamaktadır. Zira iletişimin gerçekleşmesi için, gönderilen ile algılanan
anlamlar, birbirinin aynısı olmasalar da, en azından birbirine yakın
olmalıdırlar. Başka bir ifadeyle yukarıda da belirtildiği gibi bu anlamlar,
birbirleriyle örtüşmelidirler. Bu ise çoğu zaman gerçekleşmesi zor bir
olasılıktır. Bunun temel nedeni, kod açımının hem iletinin yapısı, hem de
algılayan kişinin özellikleriyle yakından ilişkili olmasıdır22.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder