İLETİŞİME GİRİŞ
İletişim olgusunu toplumsal yaşamın her alanında ve her
aşamasında görmek mümkündür. İletişim, toplumsal yaşam içinde bulunan
insanların birbirleri ile olan ilişki ve etkileşiminde önemli bir rol
oynamaktadır. İnsanın yaşadığı toplumun bir üyesi olması, duygu ve
düşüncelerini çevresi ile paylaşımı iletişimi gerektirmektedir. Bu nedenle
iletişim toplumsal yaşamın düzenlenmesinde ve oluşmasında önemli bir işlev
görmektedir.
İletişim kavramı İngilizce’deki communication kelimesinin
karşılığı olarak dilimizde kullanılmaktadır. Kavramın kökeni incelendiğinde
‘commun’ yani; odaklaşmak, ortak kılmak kökünden türediği görülmektedir.
Kavramın genel bir tanımını yapmak gerekirse; insanlar arasındaki her türlü
bilgi, duygu ve düşünce alış-verişi, bilginin ortaklaşa kullanılması şeklinde
bir tanım vermek mümkündür. Tanımdan da anlaşılacağı gibi iletişim hem kişisel
hem de toplumsal bir süreci kapsamaktadır1.
İnsan yaşamında çok önemli olan bu kavramın tanımı üzerinde
bir görüş birliği sağlamak kolay olmamaktadır. Kullanılan alanlara göre değişik
anlamlar kazanan iletişim kavramının çeşitli yazarlarca birbirinden farklı pek
çok tanımı yapılmıştır.
İletişim en yalın tanımıyla, “ duygu, düşünce veya
bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır”2.
İletişime ilişkin yapılan tanımlarda iki yaklaşım
görülmektedir. Birincisi, “Gönderici-Mesaj-Kanal-Alıcı çizgisel modeliyle
karakterize edilen” bir yaklaşımdır. Bu tür modeller bir fikrin, duygunun,
tutumun vb. birinden bir başkasına nasıl aktarıldığını ortaya koymaktadır.
Diğer bir yaklaşım ise; karşılıklılık, ortak algılama ve paylaşma gibi
unsurların altını çizmektedir3.
Bir diğer görüşe göre; iki birim arasındaki birbirine
ilişkin mesaj alış-verişi olarak tanımlanabilen iletişimin üç temel özelliğinden
söz edilebilir4:
İletişimin ortaya çıkabilmesi yani, iletişimin varlığından
söz edilebilmesi için öncelikle en az iki birimin mevcut olması gerekmektedir.
Buna göre; kaynak, kod, kanal, mesaj, hedef kitle ve feedback’tan oluşan
iletişim sürecinin temel unsurlarından ikisinin yani, kaynak ve alıcı olarak
ifade edilen hedef kitlenin bulunması zorunludur.
İkinci olarak ise, iletişime taraf olan birimler arasında
bir ortaklık kurulması şartı bulunmaktadır. Söz konusu ortaklığın
gerçekleşebilmesi için ise mesaj alış-verişinin gerçekleşmesi üçüncü ve son
olarak ise, bu mesaj alış-verişinin de birbirine ilişkin olması gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder