12 Haziran 2013 Çarşamba

Televizyon İzleme Alışkanlıkları

Televizyon İzleme Alışkanlıkları

Televizyon izleme edimi bütün insanlarda tek bir biçimde gerçekleşmez. İnsanların yaş, cinsiyet ve eğitim durumlarındaki farklılaşmaları, onların televizyon izleme alışkanlıklarını da etkiler. Ayrıca zeka, toplumsal sınıf, çevresel etkenler, duygusal durum ve arkadaşlıkların da televizyon izleme alışkanlıklarına etki ettiği bilinmektedir. Bu değişkenler insanların günlük televizyon izleme sürelerini etkilediği gibi, onların gün içinde hangi saatler arasında televizyon karşısında kaldıklarına da etki edebilir. Yine aynı değişkenler insanların hangi gerekçelerle televizyon izlediklerini, televizyonda hangi içerikte programları tercih ettiklerini ya da bu programlardan nasıl etkilendiklerini de ortaya koyabilir.  Ayrıca bahsi geçen değişkenler, yani yaş, cinsiyet ve eğitim durumu insanların izledikleri karşısındaki tepkilerini de belirler. Örneğin bir araştırmaya göre Türk ailesinin bireyleri, televizyonu temel bir eğlence aracı olarak görüyor; fakat haberleri kaçırmıyor ve ailedeki kadınlar Türk filmi izlerken, erkekler yabancı filme ağırlık veriyor1.
           
Kadınlar ile erkeklerin ailede televizyon izleme davranışları arasındaki farkları belirleyen başka araştırmalar da bulunmaktadır. Örneğin Dorothy Hobson, kadın izleyicilerin genellikle bir yandan evle ilgili bir takım işleri yaparken bir yandan da televizyon izlediklerini, çoğunlukla televizyonda programın sesini dinledikleri, önemli olduklarını düşündükleri bir şey duyduklarında ekranın karşısına gelip seyrettiklerini belirtmektedir. Morley ise erkeklerin televizyonu kadınlardan daha ilgili ve dikkatli izlemelerine karşılık, kadınların televizyon programları hakkında aralarında erkeklerden daha çok konuştuklarını saptamaktadır. Dolayısıyla erkeğin karakteristik televizyon izleme tarzı, dikkatli ve yeğinleşmiş, kadınınki ise dikkatsiz ve dağınıktır. Ama bu farklılık kuşkusuz erkek ve kadınların farklı biyolojik yapılarından veya kadınların yoğunlaşma konusundaki doğal yetersizliklerinden kaynaklanmaz. Bu evin örgütlenmesinde iki ayrı cinse yüklenen farklı yükümlülükler ve beklentilerle ilişkili toplumsal olarak belirlenen farklılıktır2.
           

Yani kadınlarla erkekler arasında televizyon izleme alışkanlıkları bakımından ciddi farklılıklar vardır. Aynı şekilde çocuklarla gençler, gençlerle orta yaşlılar, orta yaşlılar ile yaşlılar arasında televizyon izleme alışkanlıklarında büyük farklılıklar vardır. Benzer bir eğitim durumlarındaki farklılaşma da kendini gösterir. Bu konuda dünyanın bir çok ülkesinde araştırmalar yapılmaktadır. Araştırmaların ortak paydası dünyanın her yerinde çocukların televizyondan yoğun bir biçimde etkilendiği yönündedir. Çünkü çocuklar kullandıkları televizyonun mesajlarını kendileri için hazırlanmış kabul ederler. Yaşantıları ile bağlantı kurmaya çalışırlar. Çocukların televizyon izleme ediminde günlük hayatta bastırılan ‘duygusallık, korku, hayaller, dilekler ve bedensellik’ etkili rol oynar3.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder