Dergi
Dergi, düzenli aralıklarla yayınlanan, değişik ilgi alanlarına hitap
eden, deneme, makale, inceleme, araştırma ve eleştiri gibi yazı başlıklarından
oluşan, değişik edebi türleri ya da belirli konulara yönelik derlemeleri içeren
basılı yayınlardır. Belirli bir konunun ayrıntılı olarak incelendiği yazılı bir
iletişim aracıdır. Gazetelerde gerektiği gibi incelenmeyen, atlanan bilgilerin
daha yoğun bir şekilde verilmesi söz konusudur. Dergilerin en belirgin
özelliği, yöneldikleri belirli bir hedef kitlesinin olmasıdır.
Yazılı
basının ikinci büyük grubunu dergiler oluşturur. Dergiler değişik merkezlerde
basılır. Genellikle, ulusal çapta veya belirli bir meslek dalına dağıtımı
yapılır. Dağıtım kanalları çoğu kez gazetelerle aynıdır. Yayın frekansları bir
yıl ile bir hafta arasında değişebilir. Baskı kaliteleri gazetelere nazaran
daha iyidir. Değişik sayfa boyudan vardır. Sayfa sayıları genellikle gazetelere
nazaran daha fazladır. Çoğu sayfaları renkli basılır. Dergiler konulan
açısından oldukça çeşitlilik gösterirler ve genellikle konulara ayrıntılı ve
derinlemesine yer verilir
Dergiler, periyodik olarak haftalık, aylık, üç aylık vb. aralarla
yayınlanmaktadır. Dergiler değişik hedef kitlelere yönelmektedir. Örneğin;
gençlik dergisi, karikatür dergisi, magazin dergisi, mesleki dergiler vd.
Dergiler halkla ilişkiler uzmanının belirli kitlelere ulaşması gerektiğinde işini
kolaylaştırır. Çünkü verilecek mesajlar daha kolay işlenebilecek, kitlelere
daha kolay ulaşabilecektir.
Dergiler alanlarına göre;
toplumu bilinçlendiren kitle iletişim araçlarındandır. Bu dergi türlerini
sıralayacak olursak:
·
Güncel haber dergileri
·
Sanat dergileri
·
Magazin dergileri
·
Gezi – seyahat dergileri
·
Mizah dergileri
·
Coğrafya – Turizm dergileri
·
Edebiyat dergileri
·
Moda dergileri
·
Spor dergileri, vd…
Genel olarak
bakıldığında basılı yayın organı olarak ön plana çıkan gazete ve dergilerin en
belirgin özelliklerini şu şekilde sıralamak mümkündür6:
·
Bir kere yazılı basın okuyucuya metnin
görünümünü kontrol edebilme, kendi yetenek ve ilgilerine göre hızlı ilerleme
imkânı sunmaktadır.
·
Diğer kitle iletişim araçlarının tersine gazete
ve dergiler, kitleye sadece bir kere ulaşma olanağı ile sınırlı değildir.
Yayınlandığı anda izlenip, dinlenip ya da anlamayı gerektirmez. Okuyucu bir
metni ya da reklamı anlamadığında sunumu yeniden gözden geçirmesi ve metin
üzerinde düşünmesi mümkündür.
·
Bu araçlarda ele alınan konu daha ayrıntılı
işlenmektedir. Herhangi bir konuyu gerektiği uzunlukta ve derecede ele almak
için basılı araçlar en uygun olanıdır.
·
Gazete ve dergiler daha yüksek saygınlığa
sahiptir. Özellikle bazı basılı araçların okuyucu gözünde özel bir saygınlığı vardır
ve bu yüzden de okuyucuların, belirli yayın organları karşısında çok kolay
etkilenmeye hazır oldukları görüşü ileri sürülmektedir.
·
Gazetenin ulaştırdığı haber mesajları,
saklanabilir bir belge niteliğini taşımaktadır. Bu yönden, belge olması nedeniyle,
istendiği zaman tekrar okunma, gözden geçirilme olanağını bünyesinde
barındırmaktadır7.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder