İletişim
sürecini anlamlı hale getiren unsurlarıdır. İletişim sürecinin unsurları temel olarak; kaynak, ileti (mesaj),
kodlama- kodaçma, kanal, hedef kitle (alıcı), tutum-davranış değişikliği ve
geri besleme (feedback) şeklinde sıralanmaktadır.
Şekil: İnsan İletişiminin Temelleri
Şekilde
de sunulduğu gibi iletişim süreci, mesajı kodlayan ve dağıtan bilgi kaynağı ile
başlamaktadır. Kodlanan mesajlar daha sonra aktarma aracı yoluyla dolaşıma
sokulmaktadır. Bu araçlar; yüz yüze iletişim kanalları, gazete ve dergi gibi
yazılı araçlar, radyo, televizyon, internet gibi elektronik araçlar
olabilmektedir. Aracın karakteristiği, mesajın yorumuyla birlikte bilginin
nasıl işleneceğini de etkilemektedir. Bir başka aşamada kaynak tarafından
kodlanıp dolaşıma sokulan mesaj, kod çözen ve yorumlayan izleyici üyeleri
tarafından alınmaktadır. Burada hedef kitlenin kişiliği, zekâsı, konuya ilgi
düzeyi gibi karakteristikleri, onun mesajın kodunu nasıl çözdüğünü ve iletiye
nasıl tepki verdiğini belirlemektedir. Sonuç olarak tüm bu süreç, değişik türdeki
uyarıcıların bireylerin dikkatini dağıtmak, onların ruh hallerini etkilemek ve
mesajların aktarılmasında gürültü çıkarmak yoluyla engellendiği genel çevresel
bağlamda gerçekleşmektedir.
İşte
yukarıda kısaca özetlemeye çalıştığımız iletişim sürecinin daha iyi anlaşılması
açısından bundan sonraki kısımda, süreçte yer alan unsurlar tek tek ele alınıp
detaylı bilgi verilecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder